چشم‌انداز ۳۰ میلیارد دلاری برای تجارت تهران-آنکارا

ایران می تواند با استفاده از پتانسیل های اقتصادی و سیاسی که در اختیار دارد حجم مبادلات اقتصادی خود را با ترکیه با رشد چشمگیری روبرو سازد

مهسا برناکی - رئیس هیأت اقتصادی- سیاسی ایرانی در دیدار با مقامات عالی‌رتبه ترکیه از تلاش برای سرعت‌بخشی در جهت دست‌یابی به سطح مورد انتظار مناسبات و تبادلات تجاری و اقتصادی بین دو کشور، خبر داد و نتیجه نهایی این دیدارها، ترسیم چشم‌انداز 30 میلیارد دلاری برای تجارت خارجی دو کشور بود.

بر اساس آمارهای گمرکی، ترکیه به‌عنوان یکی از طرف‌های اصلی تجاری کشورمان در هر دو بخش صادرات و واردات جایگاه ششم را به خود اختصاص داده، به‌طوری که طی هشت ماه ابتدای سال جاری، حدود 5.31 درصد از بازار کالاهای وارد شده به ایران به ارزش یک میلیارد و 567 میلیون دلار در اختیار ترکیه بوده است.

به گزارش اگزیم نیوز، محمود واعظی به‌عنوان رئیس هیأت اقتصادی- سیاسی ایرانی اخیرا در دیدار و گفت‌و‌گو با مقامات عالی‌رتبه ترکیه، از جمله رخسار پکجان وزیر تجارت و آل بایراک وزیر دارایی این کشور از تلاش برای سرعت‌بخشی در جهت دست‌یابی به سطح مورد انتظار مناسبات و تبادلات تجاری و اقتصادی بین دو کشور، خبر داد. نتیجه نهایی این دیدارها، ترسیم چشم‌انداز 30 میلیارد دلاری برای تجارت خارجی دو کشور بود. 

تدوین راهبرد صادراتی با شناخت بازار هدف

مذاکرات تجاری- اقتصادی ایران و ترکیه در صورتی که با شناخت کافی از بازار ترکیه همراه باشد، می‌تواند زمینه دستیابی به فرصت‌های مناسبی جهت عرضه بین‌المللی محصولات ایرانی فراهم کرده و همچنین به کسب درآمدهای ارزی برای کشور منجر شود. اینجاست که اهمیت پژوهش‌های تحقیقات بازار بین‌المللی برای گسترش بازارهای موجود یا ایجاد بازارهای جدید مشخص می‌شود. شناخت تقاضای بازار هدف یکی از نتایج این نوع تحقیقات است. به‌عنوان مثال، بررسی‌های آماری نشان می‌دهند یکی از محصولات با تقاضای بالا در ترکیه، پلی‌پروپیلن به اشکال ابتدایی است که هم‌اکنون نیز بیشترین ارزش صادرات ایران به ترکیه را تشکیل می‌دهد.

با این حال، تنوع‌بخشی به محصولات صادراتی می‌تواند راه دیگری برای استفاده از فضای ایجاد شده باشد. به‌عنوان مثال، بررسی بازار ترکیه نشان می‌دهد این کشور در سال میلادی گذشته دومین واردکننده «محصولات نیمه‌تمام از آهن یا فولادهای غیرممزوج» با ارزشی بیش از 204 میلیون دلار بوده است. این در حالی است که ایران با وجود اینکه پنجمین تأمین‌کننده بزرگ این کالا در سطح جهان است، تنها سهمی 2.3 درصدی از این بازار در کشور همسایه خود داشته است.

آمارها نشان می دهد در سال 2017 ارزش کل واردات ایران از ترکیه حدود 3 میلیارد و 260 میلیون دلار بوده که به معنای جایگاه یازدهم ایران در بین واردکنندگان کالاهای ترک است. البته می‌توان گفت در این سال، برنده تجارت خارجی بین این دو کشور، ایران بود که توانست با صادراتی به ارزش بیش از 7 میلیارد و 492 میلیون دلار رتبه هشتم را در بین کشورهای صادرکننده کالا به بازار ترکیه به دست آورد.

اقلام سبد صادراتی و وارداتی تهران-آنکارا 

در بازه زمانی 8 ماهه نخست سال 97 بیشترین ارزش صادراتی ایران به مقصد ترکیه مربوط به پلیمرهای اتیلن با ارزشی بیش از 134 میلیون دلار بوده و پس از آن دو فلز روی و آلومینیوم قرار دارد. به گزارش اگزیم نیوز به نقل از ایرانا، درآمدهای ارزی ناشی از صادرات به ترکیه از اردیبهشت سال جاری رو به کاهش بوده، به طوری که از حدود 164 میلیون دلار در این ماه، به 63 میلیون دلار در شهریور رسیده و پس از آن، مجدداً روند صعودی خود را آغاز کرده، به طوری که در آبان نسبت به اردیبهشت حدود 2.5 برابر شده است و به بیش از 164 میلیون دلار رسیده است.

البته سبد صادراتی ترکیه به مقصد ایران از تنوع بیشتری برخوردار است، به طوری که در پنج محصول اصلی وارد شده از ترکیه به ایران نیز می‌توان این تنوع را مشاهده کرد: موز، قطعات خودرو، تخته فیبر، خمیر چوب و در نهایت توتون و تنباکو به ترتیب پنج کالای عمده وارداتی از ترکیه هستند که در مجموع حدود 33 درصد از کل واردات ایران از ترکیه را به خود اختصاص داده‌اند. براین اساس در هشت ماه نخست سال جاری، بیشترین میزان واردات از ترکیه در اردیبهشت و بیش از 240 میلیون دلار بوده که پس از آن، افت 28 درصدی در خرداد را تجربه کرده که بیشترین افت واردات از ترکیه در این بازه زمانی بوده است. 

کد خبر 26053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 3 =